Someähky? Luo itsellesi somehyvinvoinnin säännöt ja vapauta some tuottamaan lisäarvoa elämääsi

Someähky

Missä kulkee somehyvinvoinnin raja? Milloin somea, piippausta ja sinistä valoa on liikaa? Some on lähtökohtaisesti ihan hyvä asia. Somen kautta voi löytää mielenkiintoisia artikkeleita ja oppia uusia asioita. Some herättää tunteita. Se ihastuttaa ja vihastuttaa.  Somen kautta voi tutustua uusiin ihmisiin ja pitää joustavasti yllä suhteita ystäviin ja perheeseen sekä asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin.

Jossain kulkee kuitenkin somehyvinvoinnin raja. Se piste, jolloin some valtaa elämän ja tuottaa sinulle enemmän pahoinvointia kuin hyvinvointia. Rajan ylittyessä alat tuntea ahdistusta. Ahdistut siitä, että olet somessa tai et ole somessa. Jos olet, se ei tuota merkittävää lisäarvoa ja elämystä mistään. Jos et ole, maailma hajoaa. Some määrää, etkä sinä.

Miltä sinusta tuntuisi, jos voisit somen avatessasi hihkaista ilosta, että uutisfeedisi on täynnä mielenkiintoisia juttuja, joita sinusta on mukava seurata?  Miltä sinusta tuntuisi, jos sinun ei aina tarvitsisi olla läsnä?

Olennaista somehyvinvoinnille on asettaa rajat, luoda henkilökohtainen somestrategia.

 

Tämä artikkeli auttaa sinua luomaan itsellesi säännöt, joiden avulla sosiaalinen media alkaa tuottaa enemmän hyvinvointia elämääsi.

Oletko taas somessa? Laitteesi piippaavat ja valvot sinisessä valossa? Olet siellä, koska muuten jää jotain kokematta. Vietätte kumppanisi kanssa parisuhdeaikaa #puhelinkädessä ja kerrot kavereille, että vietätte #laatuaikaa. Leikit lasten kanssa #puhelinkädessä #äitikatsootämänyhdenjutunvielä. Syöt #puhelinkädessä, treenaat #puhelinkädessä ja kerrot, kuinka #hikilentää.

#mitäjääkokematta?

Läsnäolo hetkessä, kuuntelu, keskustelu, rakkaus, kohtaaminen…

En kiellä ketään pitämästä kirjaa elämästään ja laittamasta someen juuri sitä sisältöä, mitä sinne itse haluaa laittaa tai seuraamasta juuri sitä, mitä itse haluaa seurata. Kehotan olemaan hereillä siinä, mikä tuntuu omasta itsestä hyvältä. Juuri sinä asetat omat rajasi. Treenipäiväkirja somessa voi olla todella merkityksellinen motivaattori suoritusten etenemiselle. Suosittelen tätä! Olennaista on pitää some kuitenkin vain välineenä oman urheilunautinnon ohessa. Treenaatko oman itsesi takia vai somen takia?

Mieti omat rajasi siihen, milloin elämästäsi tulee vain someraportti!

Itse en ole kokenut liiallista raportointia omana ongelmanani. Enemmänkin olen jäänyt lukkoon siinä, mitä sinne oikein laitetaan ja kiinnostaako ketään minun juttuni. Pitkään tämä oli myös yrittämisessä hankalaa. Suurin henkilökohtainen someongelmani on ”jumahtaminen”. Jään kiinni someen, siitä irtautuminen on hankalaa ja olennaisten asioiden teko häiriintyy. Jään roikkumaan epäolennaisten asioiden äärelle ja menen someen, vaikka minulla ei ole mitään tarkoitusta mennä sinne. Haahuilen ja vetelehdin. Tämä on kerta kaikkiaan raivostuttavaa! En saa elämääni tällaisella toiminnalla mitään lisäarvoa tai kokemuksia. Päätin luoda itselleni säännöt. Näiden avulla arki on täydempää ja olen innoissani ja iloinen ollessani somessa.

 

Henkilökohtaisen somestrategian luominen vähentää pahoinvointisometusta ja lisää hyvinvointisometusta.

Sosiaalisen median säännöt vapauttavat someahdistuksesta, antavat sinulle lisää merkityksellistä aikaa ja lisäävät arjenhallinnan tunnetta. Sääntöjen avulla voit tuntea itse hallitsevasi sosiaalisen median käyttöäsi ja uutisvirtaasi. Et löydä enää omasta somevirrastasi sellaisia asioita, jotka saavat sinut tuntemaan, että käytät aikaasi johonkin turhaan. Käyttämäsi aika somessa tuntuu merkitykselliseltä ja tärkeältä osalta elämääsi. Opit asioista, joista olet kiinnostunut. Ilahdut ihanista ystävistä ja haluat aidosti olla heihin yhteydessä. Saat tukea arkeesi ryhmistä, joihin haluat kuulua. Some palvelee sinua ja tarpeitasi. Koet itse määritteleväsi elämääsi, ja ajelehdinnan ja haahuilun tunne häviää.

 

Miten luot itsellesi hyvinvointia edistävät somesäännöt?

 

1.Selvitä nykyinen sometilanteesi

Ota selvää siitä, miten käytät sosiaalista mediaa. Tarkasta, mitä teet somessa, milloin olet somessa, kuinka kauan aikaa vietät somessa, mitä muuta koitat tehdä yhtä aikaa, kun olet somessa, missä ryhmissä olet, keiden kaveri olet… Kerro itsellesi, mitä teet somessa. Kerro myös, millainen osa sosiaalisella medialla on sinun elämässäsi.

Tämän jälkeen mieti, mikä näistä tuo sinulle hyvää mieltä ja mikä saa sinut ahdistumaan.

 

2.Karsi kaikki epäolennainen

Karsi ja vähennä sellaista sosiaalisen median käyttöä, joka saa sinut voimaan pahoin. Eroa ryhmistä, joissa et oikeasti halua olla. Karsi kaverilistalta kaikki ne, joiden kuulumisia et halua kuulla tai joille sinulla ei ole mitään kerrottavaa. Lopeta sellaisten uutiskirjeiden tilaaminen, joita et ikinä lue ja jotka vain täyttävät sähköpostisi. Katso mitä ja ketä seuraat. Seuraa vain sellaista sisältöä, josta voit olla varma, että se tuo sinun elämääsi jotain uutta ja innostavaa. Älä tee mitään pelkästään tykkäysten takia. Kerää elämyksiä, kokemuksia, mielenkiintoisia keskusteluita ja opettavaa ja hauskuuttavaa materiaalia. Anna somen tuoda elämääsi vain sitä, mitä sinä haluat sen tuovan.

 

3.Laadi säännöt ja merkitse ne itsellesi ylös

Mieti, mikä sinua kiinnostaa

  • Mitä kanavia haluat käyttää?
  • Mitä haluat jakaa?
  • Millaisista uutisista, videoista, kuvista ja ihmisistä olet kiinnostunut?
  • Mitä haluat saada somesta?
  • Miksi?

Milloin sinä olet tavoitettavissa?

  • Milloin teet asioita, joiden aikana et halua tai voi olla somessa?
  • Milloin menet nukkumaan, etkä ole somessa?
  • Milloin sinulla on hyvä hetki olla somessa?
  • Määrittele itsellesi sopiva määrä taukoja pitkin päivää, jolloin käyt somessa.
  • Haluatko pitää ”viikonloppuvapaan” somesta?

Säädä äänet, ilmoitukset ja laitteiden saatavuus itsellesi sopivaksi

  • Kun et ole tavoitettavissa, laita äänet JA VÄRINÄ pois päältä
  • Säädä laitteiden ilmoitusääniä
  • Piilota laitteet!
  • Jos haluat viettää parisuhdeillan kumppanisi kanssa #ihanrauhassa, jätä #puhelinkotiin tai #piilotase

Laita säännöt itsellesi ylös ja kerro niistä myös verkostoillesi

  • Kun kerrot muille säännöistäsi, he tietävät suunnitelmastasi ja heidän on helpompi ymmärtää käyttäytymistäsi
  • Laatikaa perheessänne tai kumppanisi ja ystäviesi kanssa yhteisiä sääntöjä
  • Tarkista ajoittain, oletko tehnyt niin kuin itsellesi lupasit
  • Voit halutessasi laittaa someajan myös kalenteriisi ylös. Voit laskea käyttämiäsi tunteja. Voit myös etukäteen määrittää ajan, jolloin sinulla on lupa käydä somessa, ja muun aikaa keskityt johonkin muuhun.

Mikäli sinusta tuntuu vaikealle erottaa, millainen sisältö saa juuri sinut riemuitsemaan ja millainen sisältö on juuri sinun mielestäsi merkityksellistä, vietä digipaasto. Pidä pari tuntia, päivä tai vaikka viikonloppu täysin ilman laitteita. Tämä auttaa varmasti hahmottamaan suhdettasi sosiaaliseen mediaan.

 

Somerauhaa sinun viikkoosi

❤ Helena

 

 

Kerro kaverille