Loman tarpeessa? Vol 2. Palauttavan loman suunnittelu

Loman tarpeessa? Vol 2. Palauttavan loman suunnittelu

Vihdoin alkaa ihana loma! Vai alkaako? Meneekö lomasi töitä tehdessä tai kotihommissa, muiden aikataulujen mukaan juostessa ja kiirehtiessä aktiviteetista toiseen? Pitää tehdä rästiin jääneet työasiat, pestä mattoja, hoitaa puutarhaa, mökkeillä, osallistua kaikenlaisiin juhliin, kiertää kotimaata ja maailmaa ja syödä ja juoda. ”Elää kuin viimeistä kesäpäivää.”

Tuntuuko sinusta siltä, että lomastressi on valmis jo nyt? Oletko puhki jo ennen kuin aloitat? Kuinka usein sinusta loman jälkeen tuntuu, että arkeen palaaminen on raskasta? Voisit ottaa itsellesi vielä yhden ”lomaltapaluuloman”.

Haluatko sinä päästä lomalle, joka tuntuu lomalta ja palauttaa sinut täyteen iskuusi?

Kerron sinulle tässä artikkelissa, kuinka suunnittelet loman, joka myös palauttaa

Loman tarkoitus on palauttaa

Aivomme, kehomme, sydämemme ja mielemme pyrkivät luontaisesti tasapainotilaan. Tämä tila on sellainen, jossa suorittaminen ja palautuminen ovat tasapainossa. Kun suoritamme, olemme aktiivisia ja ylitämme hieman omia rajojammekin. Aivot, keho, sydän ja mieli tarvitsevat tämän jälkeen vastapainokseen lomaa, jotta tasapainotila saavutettaisiin. Me toimimme kuten luontokin: sateen jälkeen paistaa aina aurinko.

Tasapaino on lomaonnen ydin

Voi kuulostaa todella tylsältä, mutta tasapainoinen loma-arki on aivan yhtä olennainen asia kuin ihan tavallisen arjen tasapaino. Tämä pitää sisällään kaikkea tasaisesti. Tasapainottamalla elämäsi eri osa-alueet, myös lomalla, säästyt lomamorkkiksilta ja repsahduksilta sekä palaudut aidosti.

Näin pidät huolta, että lomasi palauttaa

 

  • Huolehdi riittävästä unesta ja levosta sek’ suhteellisen normaalista päivärytmistä. Jos joskus valvotaan, niin tulisi ottaa huomioon myös palautuminen. Aikuisella ihmisellä voi kestää parikin päivää toipua myöhäisistä kekkereistä taas täyteen iskuun.
  • Liikuntaa ei kannata unohtaa lomallakaan. Hyötyliikunta on mahtavaa. Lomalla voi myös kokeilla jotakin ihan uutta lajia uudessa ympäristössä. Vuodenaikaan sopivia liikuntaharrastuksia löytyy aivan varmasti sekä maalta että kaupungista. Älä kuitenkaan stressaa. Ota liikunta ilon kautta ja muista palautuminen. Kokeile sinulle mieluisia lajeja. Jos et pidä juoksemisesta, älä lähde lenkkipolulle, mene vaikka heittämään frisbeetä.
  • Perinteisesti kesällä grillataan ja juodaan juomia. Saatetaan syödä milloin sattuu ja mitä sattuu. Olisi kuitenkin tärkeää muistaa huolehtia melko säännöllisestä ruokailurytmistä. Jos aiheutat kehollesi stressitilan syömällä ja juomalla epäsäännöllisesti ja suuria määriä, on palautumisesi jälleen vaikeampaa. Saatat aiheuttaa itsellesi myös ”lomamorkkiksen”.
  • Lomalla tavataan ihmisiä.  Lomalla tavataan tuttuja, ystäviä ja sukulaisia. Pidä kuitenkin huoli myös siitä, että saat olla tarpeeksi omassa rauhassasi, mikäli sitä tarvitset.
  • Mitä töitä lomalla voi tehdä ja miten paljon? Lomalla voi tulla vastaan tavallisesta työtyöstäsi eroavia puuhia, jotka voivat liiallisuuksiin vietynä tuntua varsinaiselta työltä ja lomasta muodostuu työleiri. Mieti tarkkaan millaiset puuhat sinun mielestäsi ovat työläitä, tuntuvat työn tekemiseltä. Pidä oma rajasi siinä missä määrin tällaisia asioita teet. Pyydä apuvoimia halkotöihin ja pesetä matot pesulassa, jos et erityisesti nauti juuri näistä puuhista.
  • Suunnittele lomaasi juuri sinulle mieluisia aktiviteetteja. Jos olet perheellinen, anna kaikkien kertoa itselleen mieluisat lomapuuhat. Suunnitelkaa lomanne niin, että jokaisella on mahdollisuus tehdä jotain itselleen mieluista. Loman tulisi olla myös kaikille perheenjäsenille palauttava.
  • Selvitä itsellesi, kuinka juuri sinä rentoudut. Olet myös itse vastuussa siitä, että pidät huolen omasta rentoutumisestasi. Aseta rajoja. Kerro avoimesti myös muille, mitä toivot.
  • Älä suorita kello kaulassa, mutta säilytä suhteellisen normaali päivärytmi.
  • Älä vain ajaudu lomailemaan. Tällöin saatat helposti jättäytyä vain laiskottelemaan sen ikävässä merkityksessä. Tarkoitan nyt sitä, että pelkkä makaaminen ei palauta. Tarpeeksi monipuoliset aktiviteetit pitävät sinut virkeänä. Aivosi lepäävät saadessaan työstää jänniä asioita.
  • Suunnittele ohjelmaasi myös sellaisia asioita, joita et tavallisesti tee. Aivosi kihelmöivät innostuksesta, kun ne pääsevät erilaisiin puuhiin kuin ihan tavallisena arkena.
  • Vaihda maisemaa. Tämä voi tarkoittaa vaikka kotipaikkasi kahvilaa, jossa et normaalisti käy. Sinun ei tarvitse lähteä ulkomaille tai minnekään kauas, jos et halua. Maiseman vaihdos ja arkirutiineista poikkeaminen avartaa omia näkemyksiä ja voi johdattaa sinut aivan uusien oivalluksien ja ideoiden äärelle. Se auttaa sinua myös katsomaan omaa elämääsi ja arkeasi hieman kauempaa.
  • Laita kalenteriisi sopivasti suunniteltuja ja varattuja päivämääriä ja täysin vapaana virtaavaa aikaa. Kalenterin ei kuulu olla lomalla täynnä. Sinne kuuluu suunnitella vapaata tilaa. Anna itsellesi etukäteen oikeus lomailla.
  • Vaikka olisit yrittäjä, pidä edes vähän taukoa töistäsi! Sovi itsellesi päivämäärät, jolloin et vastaa työpuheluihin ja sähköposteihin, hoida itsellesi tarvittaessa sijainen… Anna itsellesi edes vähän aikaa ajatella jotain muuta kuin työtäsi, vaikka se onkin sinulle hyvin tärkeä. Vietä aikaa sellaisessa porukassa, jossa voit puhua muustakin kuin työstäsi.
  • Anna itsellesi lupa lepoon!

Oletko jo ottanut minilomat osaksi arkeasi?

Lomatasapainon ylläpitoon vaikuttaa merkittävästi myös omat odotuksesi lomalta. Älä jätä kaikkea palautumistasi yhden loman varaan! Pidä pitkin vuotta minilomia. Tasapainota arkesi, niin että se on kaikin puolin hyvää, jotta loma ei ole ainoa pelastuksesi.

Kaiken tämän tasapainottelun lisäksi on olemassa yksi tärkeä kysymys, jonka haluaisin, että esittäisit nyt itsellesi:

Mistä sinä kaipaat lomaa?

 

Kerro kaverille

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *