Yrittäjää stressaa – 4 stressinhallinnan peruspilaria, joiden avulla otat tilanteen nopeasti haltuusi!

Yrittäjälle oma yritys on kuin oma lapsi. Se on osa itseä ja siihen kiintyy. Yritys ja siihen liittyvät asiat ovat myös jatkuvasti mielessä. Niin hyvässä kuin pahassa. On ihanaa voida jatkuvasti kehittää uusia ideoita, tehdä unelmatyötään ja saada auttaa ihmisiä. Jatkuva kehittäminen ja jatkuva työn ajatteleminen voi myös stressata… Ei ole vapaa-aikaa, kun on niin kova stressi! Ei voi rentoutua, kun on niin kova stressi!

Usein on helppoa vain puskea eteenpäin härkäpäisesti, vaikka perkeleen voimalla. Yrittäjällä on vahvoja unelmia ja luja tahto. Näiden alle yrittäjän on myös helppo piilottaa stressin merkit ja sivuuttaa ne yrittämiseen kuuluvana asiana. Yrittäjän kova sisu ja suuri sydän voivat ajaa hänet ikävään stressikierteeseen.

Ilman ponnisteluita ei toki monikaan menestyjä olisi päässyt siihen pisteeseen, missä nyt on. Enkä usko, että ajelehtiminen luo menestyvää ja kannattavaa yritystoimintaa. On oltava tavoitteita ja suunnitelmia niihin pääsemiseksi.

Olennaista olisi kuitenkin olla jatkuvasti tietoinen omasta stressitasostaan, siihen vaikuttavista asioista ja omasta kyvystään vaikuttaa tilanteisiin. Pitkään jatkuessaan stressi vaikuttaa henkilökohtaisten rajojemme hämärtymiseen ja liukumiseen. Rajojen liu’uttaminen meillä intohimoisesti omaan bisnekseemme suhtautuvilla yrittäjillä on hyvinkin helppoa. Pitkään jatkuneen stressitilan vaikutuksesta saatamme kuitenkin olla jatkuvasti tilassa, joka tuottaa meille kasaantuvia ongelmia.

Stressinhallinta on yksi tärkeimmistä yrittäjän taidoista! Se vaikuttaa henkilökohtaiseen jaksamiseen, yrityksen tuloksentekokykyyn sekä palvelun laatuun.

Tässä artikkelissa kerron sinulle neljästä stressinhallinnan peruspilarista, joiden tiedostaminen vaikuttaa jokapäiväiseen stressinhallintaasi ja kykyyn vaikuttaa stressin syntymiseen

 

Tunnistatko stressisi oireet ja kuinka herkästi reagoit niihin? Entä mitä teet vaikuttaaksesi näihin?

1. Fyysiset oireet

Stressaantuessamme alamme reagoida tilanteeseen erilaisin fyysisin oirein. Elämäämme ilmaantuu muun muassa päänsärkyä, niska-hartiajumeja, hampaiden kiristelyä, selkäkipuja, vatsaongelmia, unettomuutta… Havaitsetko sinä arjessasi tällaisia toistuvia oireita?

Ylikierroksilla käyvä keho vaikuttaa jossain vaiheessa myös yrityksesi tuloksentekokykyyn. On hankalaa olla luova ja innovatiivinen, jos keskittymiskyky herpaantuu, muisti reistailee tai kokonaisuuksien hahmottaminen ja priorisointikyky hämärtyvät. Sinun fyysinen ja henkinen hyvinvointisi on verrannollinen kassavirtaasi ja tarjoamasi asiakaspalvelun laatuun.

Olennaista on jaksaa ja muistaa kuunnella kehoa. Se on usein viisaampi kuin kuvittelemmekaan. Usein se myös reagoi ensimmäisenä stressiimme. Me yrittäjät olemme mestareita sivuuttamaan erilaisia stressin oireita. Kuinka helposti sinä havahdut ja reagoit näihin oireisiin?

2. Oma käyttäytyminen

Stressin vaikutukset käyttäytymiseemme vaihtelevat. Alamme usein tiuskia ja ärsyynnymme helposti. Kuinka sinä käyttäydyt stressaantuneena? Stressikäyttäytymisesi saattaa muuttua ongelmaksi asiakkaidesi kanssa. Jaksatko sinä olla oman yrityksesi mainostaulu jokaisena päivänä? Jaksatko pitää huolen asiakkaistasi, keskittyä kuuntelemaan heidän ongelmiaan ja tarjota heille ensiluokkaista palvelua?

Saatat vielä jaksaa pitää yllä naamaria töissäsi, mutta miten sinun käy kotona? Tai ystävien kanssa? Usein kumppanimme ja perheemme ottavat vastaan täydeltä laidalta kaikki kokemamme ja tuntemamme työasiat. Joskus unohdamme ystävien kanssa jutellessa puhua muistakin aiheista kuin omasta yrityksestämme. Mikäli ylipäätään jaksamme tai ehdimme tavata ystäviämme.

Aivan kuten aivot oppivat stressiin ja kiireeseen, ne voivat oppia myös rauhoittumaan ja olemaan levollisia. Millaisia keinoja sinä voisit käyttää, jotta saisit ajatuksiasi tietoisesti siirrettyä pois töistä? Kuinka sinä voisit katkaista stressikäyttäytymisen kierteesi?

3. Kokemuksemme itsestämme

Stressi vaikuttaa myös siihen, kuinka koemme itsemme. Stressin ja kiireen paineessa saatamme helposti hyökätä myös itseämme vastaan. Huono olo, väsymys, sekalaiset suuretkin vaatimukset ja paineet suorittamisesta voivat saada meidät näkemään itsemme negatiivisessa valossa. Saatamme soimata itseämme tekemättömistä tehtävistä ja pidämme itseämme laiskoina ja saamattomina. Uskottelemme itsellemme, että meidän pitäisi jatkuvasti olla parempia, juosta kovempaa ja olla enemmän sitä ja tätä. Syytellessä itseämme lannistumme myös muiden menestyksestä ja meissä herää kateus. Kaikki nämä vellovat mielessä ja saavat meidät stressaantumaan vielä lisää.

Nämä tekijät vaikuttavat kykyymme unelmoida, nauttia hetkestä, olla kiitollinen kaikesta mitä meillä on ja mitä teemme. Kuinka arvioisit tämän vaikuttavan esimerkiksi viestintääsi? Entä yrityksesi ja itsesi kehittämiseen? Usko omaan asiaamme ja itseemme horjuu, jos vietämme liikaa aikaa pohtien sitä, kuinka saamattomia laiskureita olemme. Jos usko omaan itseen horjuu, kuinka kukaan muukaan uskoisi, että olet tulevaisuuden menestyjä? Jos stressiä on liikaa, kuinka jaksat keskittyä levittämään ilosanomaa, jota palvelu tai tuote antaa ihmisille?

Olennaista olisi huomioida, kuinka puhut itsellesi. Kuuntele tarkasti omaa sisäistä puhettasi. Kuinka armollinen olet itsellesi? Kannustatko ja kehutko itseäsi? Oletko sinä jo tänään muistuttanut itseäsi siitä, kuinka mahtava olet?

4. Erilaiset stressaavat tilanteet

Kuinka hyvin olet perillä erilaisista tilanteista, jotka aiheuttavat sinulle stressiä? Stressin ja suorituspaineiden alla on hyvin helppo ryhtyä keräämään stressaavien asioiden listaa jokaiselle päivälle. Otamme asiaksemme murehtia vielä erilaisista mitättömistä asioista, sillä suhteellisuudentaju alkaa heiketä ja siirrämme tunteemme eteisessä lojuviin kenkiin. Kaikki menee päin persettä! Koko maailma on minua vastaan!

Olennaista olisikin havainnoida niitä tilanteita tai asioita, jotka saavat sinut erityisesti stressaantumaan, ja pyrkiä vaikuttaman niihin. Omassa hallinnassasi on ainakin se mitä teet ennen stressaavia tilanteita ja kuinka valmistaudut niihin sekä stressaavan tilanteen jälkeinen palautuminen.

Tärkeää on hallita arjessa ja tekemisessä lepäämisen taito. Olennaisin asia ei ole kuukauden kesäloma ja viikonloppuvapaat tai lyhyet työpäivät, vaan kuormituksen ja palautumisen välinen tasapaino. Kuinka hyvin pidät tasapainoa yllä joka päivä?

Näihin kaikkiin asioihin sinulla on mahdollisuus vaikuttaa ihan jokaisena päivänä.

Toivon, että ryhdyt muutokseen jo tänään.

 

Stressittömämpää, kiitollisempaa ja itselle armollisempaa viikkoa sinulle!

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Kerro kaverille

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *